Ampumahiihtäjille harjoitteluvinkkejä ja harjoitteita kevät - kesäkaudelle.

31.03.2020

Koronan jyllätessä Sumiaisten Kunnon ampumahiihtäjät treenaavat itsekseen koska yhteisharjoitukset on peruttu alustavasti kesäkuun alkuun saakka.

Muttei laakereilla levätä nytkään. Sormusen Pasi ideoi että joka viikolle tullaan antamaan jonkinlainen kotitehtävä. Jotka löytyvät täältä nettisivuiltamme.

vk 21

Verryttely 15 min. Kohdistus 10 - 15 ls, samalla verrytellen sarjojen välillä. Juoksua kohdistuksen jälkeen n. 1 km, ammunta pahviin 2 ls ja ylös 20 sek. Ja uudestaan 3 ls samaan pahviin. Juoksua  n. 0,5 km sitten ammunta pystystä pahviin 2 ls ja sitten asennon purku 20 sek. ja ammunta  3 ls samaan pahviin.  Seuraavaksi sama setti muuta ammunta peltiin.  Ja kerran vielä sama pahviin. Lopuksi juoksu 1 km ja ammunta kaatuviin 2+2, eli makuu ja pysty 2 lipasta molemmista. Loppuverryttelyt päälle. Onnistumisista tietoa Pasille...

 

vk 20

Päivitetään makuuhihnan sijainti. Varsinkin kasvuiässä olevilla nuorilla saattaa hihnanpaikka muuttua vuoden aikaan.

Kohdistus max. 10-15 ls pahviin. Merkataan tussilla hihnatuen paikka aseeseen ja poistetaan hihnatuki aseesta. Ammutaan makuulta ilman hihnatukea 5+5 ls pahviin hyvältä tuntuvalta asennolta. Avustajan opastuksella tarkista hihnan paikka aseessa ja oikea hihnanmitta aseessa.

Ammutaan uusi kohdistus 10-15 ls. pahviin.  Miten osui ilman hihnaa ?? Miten kasa siirtyi hihnan siirrolla ??  Kommentteja Pasille...  Nuorella saattanut tapahtua kasvua, myös kesällä on vaatetus kevyempi kuin talvella.

Tukiampujilla sama homma vaan tuelta. Myös hihnankäyttö suotavaa opetella tuelta ammuttaessa.

vk 19

Loikkaharjoittelua ja ammuntaa... tarkoituksena selvittää kuinka jalkojen rasittaminen ja väsyminen vaikuttaa ammuntaa.

Verryttely 20 min + kohdistus 10-15 ls. max. Kevyet / rennot loikat; tasaloikat, konkkaus vasen / oikea ja vuoroloikka. Kutakin 10 loikkaa... palautus kävellen. Loikkien perään heti ammunta peltiin; makuu 5 ls ja 5 ls pystystä. Tukiampujat 2x tuelta peltiin, sarjojen välissä välillä ylös.  Tämä setti tukiampujille 3x. Muille 4-6 x. 

Lopuksi vielä uusi kohdistus pahviin 5 ls ja toiseen pahviin pystystä 5 ls.  Tämän harjoituksen tarkoituksena oli selvittää kuinka jalkojen väsyminen vaikuttaa ammuntaa. Harjoitusta voi tehostaa alkamalla kevyesti muutama kierros ja tehostaa loikkia loppua kohden.

vk 18 

Staattinen voimaharjoitus. Ohjeet löytyy you tubesta linkistä;   https://youtu.be/NexofG_opn0

Voimaharjoitus yhdistettynä ammuntaan. Kehitetään vartalon lihaksistoa ammuntaa ajatellen. (ammunnat tehdaan voimaharjoitusliike settien (3) välissä). Lihasten hallinnalla pyritään rauhoittamaan piipun liikettä laukaisu hetkellä.

Verryttely 10-20 min. Kohdistus max 15 ls. Kolme eri liikettä videolta ja sitten heti ammunta makuulta peltiin. Sama pystystä. Näitä settejä 4 makuulta ja 4 pystystä. Jokaisen ammuntojen välissä aina kolmet eri liikkeet. Sitten ammunnat pahviin 2 makuulta ja 2 pystystä. Asentojen välissä kolmet lihasvoimaliikkeet taas.  Nähdään pahviammunnalla onko treeni vaikuttanut kasan paikkaan ja kokooon..  Kuvia tauluista Pasille..

 

 

vk 17

Harjoitus 1. Pitoharjoittelu 6-8 x  1-2 min  M/P 2 min tauko. Otetaan ampuma-asento ja pidetään asetta tuen tai hihnatuen avulla, ei ladata eikä laukaista. Eli junnut tuelta. Tarkoituksena oikean tähtäyskuvan ja hengitysrytmin opettelu. Tämä harjoitus kerran viikon aikana.

Harjoitus 2. Normi kohdistus 10-15 ls ja tarvittavat siirrot. 10 ls pahviin M/P Sitten 10 ls peltiin M/P. Sitten taas 10 ls pahviin M/P. Tarkoituksena testata lähteekö kasa hajoamaan kun laukausia tulee enenmän. Riittääkö keskittyminen tekemiseen.  Pasille kuvia pahvitauluista harjoituksen jälkeen.

Harjoitukset tehdään eri päivinä.

 

vk 16

Kohdistus max. 15 ls..  Ammunta pahviin makuulta 2 ls ja ylös... odotusta 15 sek ja ammutaan 3 ls samaan pahviin.  Sama pystystä (tukiampujat sama setti makuulta). 

Ammutaan 3x eri pahviin.  Lopuksi kohdistus max. 15 ls. Harjoituksen tarkoituksena on tarkkailla pysyykö ampuma-asento samana ammuntojen aikana.  Tärkeätä kilpailuissa kohdistuksen jälkeen (kilpailutapahtumassa).  

Tämä myös hyvä harjoitus kotiratakilpailua varten... olettehan jo ilmoittautuneet kisan ylläpitäjälle..

 

 vk 15 Pääsiäisvinkit

Testataan aseen tähtäimet. Kohdistus max 15 ls. Sitten tähtäimien siirto 20 napsua vasemmalle tai oikealle. Ammutaan 10 ls samaan pahviin ja katsotaan siirtyykö kasa. Sitten ammutaan 5 ls ja reiät pitäisi löytyä siitä minne kohdistettiin. Seuraavana siirretään 20 napsua ylös tai alas ja ammutaan taas 10 ls.  Sitten siirrot takaisin ja ammutaan 5 ls.

Harjoituksen tavoitteena on oppia tuntemaan omat tähtäimensä ja oppia tietämään paljonko siirrot vaikuttavat.  Kuvia tauluista Pasille kun harjoitus on tehty. Tämän harjoituksen voi teettää myös aivan nuorille että oppivat palaamaan itsenäisesti tähtäimien kanssa.

Hyvää pääsiäisen aikaa porukoille ja pysykäähän terveenä.

 

vk  14

Makuuammunnan kasaharjoitus; Ensin normaali koohdistus max. 15 ls.  Sitten makuuammunta pahviin 10 ls+ 10 ls. (molemmat sarjat omiin tauluihinsa).  Saa käyttää hihnaa tai ampumatukea (myös yli 15 vuotiaat).  Harjoituksen tarkoituksena laukaisupelon voittaminen ja tähtäyssymmetrian hallinta.

Tauluista voi laittaa kuvat watsupilla Pasille kommentoitavaksi.

VK 13

Testiammunta;  20 ls makuulta + 20 ls pystystä pahvitauluihin. Tauluista kuvat Pasille kommentoitavaksi.

 

Takaisin »